2 SKRZYDŁO LOTNICTWA TAKTYCZNEGO
Wyposażenie

Polska zakupiła 48 samolotów F-16, w tym 36 jednomiejscowych F-16C Block52+ i 12 dwumiejscowych F-16D Block52+.

Schemat wyposażenia F-16

Najistotniejsze elementy wyposażenia polskiego F-16:

  • wielofunkcyjny radar AN/APG-68(V)9,
  • zasobnik obserwacyjno - celowniczy AN/AAQ-33 SNIPER XR służący do wykrywania, identyfikacji, obserwacji celów naziemnych i powietrznych oraz naprowadzania uzbrojenia, kierowanego laserowo na cele naziemne,
  • zasobniki rozpoznania obrazowego (DB-110) firmy Goodrich,
  • hełmy zintegrowane z systemem celowania nahełmowego JHMCS,
  • symulator misji, eskadrowe urządzenia treningowe, symulatory procedur naziemnych,
  • zbiorniki konforemne,
  • zintegrowany system walki radioelektronicznej AIDEWS, którego elementami są: odbiornik wykrywający, analizujący i wypracowujący na podstawie parametrów wykrytego promieniowania radiolokacyjnego sygnały zakłócające, nadajniki sygnałów zakłócających, wyrzutnik chaff i flar ALE-47.


Uzbrojenie:

  • naprowadzane radiolokacyjnie rakiety powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-5 (AMRAAM),
  • rakiety bliskiego zasięgu z głowicą samonaprowadzającą na podczerwień AIM-9X Super Sidewinder,
  • rakiety kierowane na podczerwień IR powietrze-ziemia AGM-65G2 Maverick,
  • bomby kierowane serii JDAM (Joint Direct Attack Munition) naprowadzane za pomocą systemu GPS, INS,
  • bomby Paveway II i III naprowadzane laserowo,
  • zasobniki szybujące dużego zasięgu AGM-154C JSOW (Joint Standoff Weapon) - GPS, INS;
  • bomby Mk82 (227 kg),
  • bomby Mk84 (907 kg),
  • pakiety instalacyjne do bomb Mk82 i Mk84 - do przekształcenia w bomby kierowane przez GPS i INS: GBU-31(V)1/B, GBU-38/B, JDAM,
  • pakiety instalacyjne do bomb Mk82 i Mk84 - do przekształcenia w bomby kierowane laserowo: GBU-12E/B i GBU-24 Paveway II i III,
  • bomby szkolne BDU-33,
  • działko M61A1 20 mm.


Łączna masa uzbrojenia podwieszanego może wynosić do 9942 kg

Najważniejsze dane taktyczno - techniczne F-16 C/D Block 52+:

  • długość: 15,03 metra,
  • rozpiętość: 9,45 metra,
  • masa własna 8300 kg,
  • masa maksymalna 21772 kg,
  • masa uzbrojenia 9942 kg,
  • prędkość maksymalna ok. 2 Ma,
  • prędkość wznoszenia 310 m/s,
  • zasięg do przebazowania ze zbiornikami konforemnymi ok. 5000 km.,
  • okres eksploatacji - 8 tys. godzin w powietrzu.


Napęd stanowi silnik firmy Pratt & Whitney F100-PW-229 o ciągu 129,4 kN z dopalaniem.

Na pylonie centralnym podkadłubowym możliwe jest przenoszenie zbiornika paliwa o pojemności 1135 litrów, na węzłach podskrzydłowych zbiorników o pojemności 1400 lub 2270 litrów.
Koszt programu: 3,523 mld dolarów.
Stacjonowanie: lotniska Krzesiny i Łask.

F-16 dla polskich Sił Powietrznych jest najnowocześniejszą wersją tego samolotu w Europie. Bardziej zaawansowane są jedynie wersje przygotowane dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Izraela.
Zastosowanie bojowe F-16

F-16 wielokrotnie brały udział w misjach bojowych. Pierwszą z nich był izraelski rajd na powstający iracki reaktor atomowy Osirak (7 czerwca 1981 roku). W tym samym roku izraelski F-16 zestrzelił syryjskiego Mig-a 21. Było to jednocześnie pierwsze zestrzelenie samolotu myśliwskiego przez F-16. Również w 1981 roku izraelskie F-16 zestrzeliły kolejnych pięć syryjskich MiG-ów 21.Kolejnym bojowym zastosowaniem F-16 była bitwa nad doliną Beeka. Źrodła amerykańskie, izraelski i brytyjskie informowały o zniszczeniu przez izraelskie F-16, 44 samolotów syryjskich. Najliczniejsze bojowe użycie F-16 (249 samolotów) miało miejsce podczas operacji "Pustynna Burza" rozpoczętej 17 stycznia 1991 roku. W jej trakcie F-16 wykonały 13 500 lotów bojowych, z czego ok. 4000 w nocy. Samoloty wykonywały zarówno zadania utrzymania przewagi powietrznej (F-16 zestrzeliły irackiego Mig-a 25 i MiG-a 29), przede wszystkim jednak realizowały uderzenia na cele naziemne. W czasie operacji stracono pięć samolotów F-16, cztery inne samoloty zniszczono w wypadkach.

F-16 były także użyte bojowo na terytorium Europy. W ramach operacji "Deny Flight" (wsparcie dla UNPROFOR - sił ONZ w b. Jugosławii) F-16, wraz z innymi samolotami grupy uderzeniowej przeprowadziły 21 listopada 1993 roku atak na lotnisko Udbina w serbskiej Krajinie. 28 lutego 1994 roku samoloty F-16C zestrzeliły cztery jugosłowiańskie Super Galeby, które operowały w północnej części bośniackiej "Strefie bez lotów". F-16 brały także udział w operacji "Deliberate Force". W akcji rozpoczętej 30 sierpnia 1995 roku atakowano m. in. sprzęt pancerny, punkty dowodzenia, składy amunicji i artylerię prowadzącą ostrzał Sarajewa. Kolejną operacją na terenie b. Jugosławii, do której zaangażowano F-16 była "Allied Force". Falcony atakowały cele naziemne oraz zapewniały przewagę powietrzną. Jeden z holenderskich F-16A MLU, działając z amerykańskimi F-15C zestrzelił rakietą AIM-120 AMRAAM jugosłowiańskiego MiG-a 29. 2 maja 1999 amerykański F-16C Block 40 z 555. Dywizjonu 31. Skrzydła został zestrzelony rakietą przeciwlotniczą Igła. 4 maja 1999 roku F-16C Block 50 z 78. Dywizjonu 52. Skrzydła zestrzelił rakietą AIM-120B AMRAAM jugosłowiańskiego MiG-a-29. Należy dodać, że to zestrzelenie jest uznawane, jak dotąd, za ostatnie, 72. zwycięstwo powietrzne samolotu F-16.

F-16 brały również udział w operacji "Iracka Wolność" - rozpoczętej 20 marca 2003 przez USA i koalicji 40 państw.

Głośnym echem na świecie odbił się atak, jaki przeprowadzono 7 czerwca 2006 przy użyciu samolotów F-16. W wyniku nalotu śmierć poniósł Abu Musab Al-Zarqawi, szef Al-Kaida'y w Iraku. Samoloty F-16 nadal są wykorzystywane w Iraku, przede wszystkim do wsparcia wojsk lądowych. Bojowe użycie F-16 miało miejsce również w okresie wojny domowej w Afganistanie (1986-1988). Pakistańskie F-16A przechwytywały wówczas samoloty afgańskie, które naruszały przestrzeń powietrzną Pakistanu. Piloci F-16 zestrzelili wówczas cztery Su-22, An-26, dwa MiG-23 i jeden Su-25.

Ministerstwo Obrony Narodowej
Katalog stron wojskowych