2 SKRZYDŁO LOTNICTWA TAKTYCZNEGO
Historia powstania

Koncepcja skonstruowania F-16


Koncepcja skonstruowania lekkiego samolotu myśliwskiego, mogącego również w ograniczonym zakresie zwalczać cele naziemne pojawiła się w Stanach Zjednoczonych w pierwszej połowie lat 60. W 1965 rozpoczęto dwa programy studyjne nad przyszłym samolotem bojowym: myśliwcem przewagi powietrznej - program FX - oraz lekkim myśliwcem dziennym - Advanced Day Fighter (ADF) - z którego kilka lat później powstał F-16. 6 stycznia 1972 Departament Obrony rozesłał Request for Proposal (RFP) do ośmiu firm lotniczych: Boeing, General Dynamics, Grumman,Fairchild, Lockheed, LTV, McDonnell Douglas i Rockwell. Odpowiedź przesłało 5 firm. 13 kwietnia 1972 General Dynamics i Northrop otrzymały kontrakty na budowę prototypów do prób porównawczych. Ostatecznie zwyciężyła propozycja General Dynamics - XF-16 (Northrop XF-17 był dalej rozwijany i został zakupiony przez US NAVY, gdzie lata jako F/A-18 Hornet.

Rozwój samolotu F-16


F-16 został oblatany w 1974 roku. Od tego czasu powstało kilkanaście wersji tej maszyny - część z nich była poddawana wyłącznie testom, część weszła do produkcji seryjnej. Są/były to YF-16 A/B, F-16CCV, F-16A i F-16B Full Scale Development, F-16B-2, F-16C, F-16D, F-16E, F-16F, F-16ADF, F-16N, TF-16N, RF-16C/F-16R, FS-X, F-16/79, F-16/101, F-16AFTI, NF-16A AFTI, F-16XL A/B SCAMP, F-16I, NF-16D (VISTA), NF-16D MATV, F-16ES, F-16X.

Samoloty F-16 są sukcesywnie modernizowane. Od chwili rozpoczęcia produkcji seryjnej powstawały następujące wersje:

F-16 A/B


Block 1 - pierwsza seria produkcyjna,
Block 5/10 - druga seria produkcyjna,
Block 15 - wymiana radaru na radar AN/APG-66, zainstalowano nowocześniejszy system sterowania uzbrojeniem,
Block 150C - odpowiednik Block 15 dla starszych maszyn

F-16C/D


Block 25 - w kabinie pojawiły się wyświetlacze katodowe, wersja z radarem AN/APG-68,
Block 30 - samolot otrzymał silnik F100-PW-220, unowocześnione uzbrojenie i awionikę,
Block 32 - wersja Block 30, ale z silnikiem F110-GE-100,
Block 40/42 - "Night Falcon" - cyfrowy system sterowania kolejne unowocześnienie awioniki, radar AN/APG-68 (V), przystosowanie do przenoszenia systemu LANTIRN,
Block 50 - wymiana silnika na F110-GE-129, radar AN/APG-68 (V5), cyfrowy projektor obrazu terenu,
Block 52 - wersja Block 50 z silnikiem F100-PW-229,
Block 50D - wersja rozwojowa Block 50 przystosowana do przenoszenia pocisków przeciwradiolokacyjnych HARM,
Block 52D - wersja Block 52 z elemetami wyposażenia jak w Block 50D,
Block 50+ - modernizacja Block 50, nowy radar, system lotu wg rzeźby terenu, przystosowanie do przenoszenia bomb JDAM

F-16 E/F


Block 60 - wbudowanie na stałe urządzenie LANTIRN i dodanie systemu APU do silnika,
Block 60/62 - projekt zainstalowania awioniki z F-22

Użytkownicy samolotu F-16

1.Bahrajn 9. Izrael 17. Singapur
2. Belgia 10.Jordania 18. Tajlandia
3. Chile 11. Korea Południowa 19. Tajwan
4. Dania 12. Norwegia 20. Stany Zjednoczone
5. Egipt 13.Nowa Zelandia 21. Turcja
6. Grecja 14. Pakistan 22. Wenezuela
7. Holandia 15. Polska 23. Włochy
8. Indonezja 16. Portugalia 24. Zjednoczone Emiraty Arabskie

 

Ministerstwo Obrony Narodowej
Katalog stron wojskowych